Januari
27 januari 2017 - 27 januari 2017
15:00 - 15:45

Plats

Hc113


Docentföreläsning - Jesper Boesen

Välkomna till fil.dr Jesper Boesens docentföreläsning fredagen den 27 januari kl. 15.00–15.45 i Hc113 på Högskolan för lärande och kommunikation

 

”Luddiga kursplaner och hemliga prov”

 

Det finns en stark tilltro till att genom att förändra utformningen hos nationella prov skall man kunna påverka hur lärare implementerar de i läroplaner och kursplaner formulerade målen. I Sverige har vi nationella prov i matematik som i mycket hög grad är i överensstämmelse med kursplanernas målformuleringar och om proven skulle påverka lärare i denna riktning så skulle detta ses som något positivt. Internationellt sett ser man ofta det motsatta, dvs. att nationella provsystem, genom sin utformning, snarare begränsar vad som behandlas i skolan. Så är inte fallet i Sverige. I min presentation kommer jag ta upp centrala resultat från ett antal studier som avsett att undersöka den påverkan de nationella proven förmodas ha på lärares praktik. Studierna har i huvudsak fokuserat på en del av lärares praktik, hur lärare själva utformar sina prov, men i vidare studier har vi studerat hur undervisningen i tvåhundra klassrum såg ut. En central del av det som proven skulle kunna påverka är införandet av de s.k. kompetensmålen som började införas i skolan i början av 90-talet.

 

Förfriskningar och snacks kommer att serveras efter föreläsningen.

 

Välkomna!

 



Arrangör: Högskolan för lärande och kommunikation
Senast uppdaterad: 2017-01-18 14:30