Oktober
21 oktober 2021 - 21 oktober 2021
14:30 - 16:00

Plats

via Zoom


Halvtidsseminarium - Kerstin Klavebäck

Välkommen på Halvtidsseminarium för Kerstin Klavebäck!

Normkritisk läsundervisning på högstadiet – i ljuset eller i skuggan av internationell forskning?

- Hur forskningsresultat speglas i svensklärares gemensamma diskurs kring läsundervisning på högstadiet

Det här forskningsprojektet utgör en kritisk analys av ämnet läsning med avseende på genus. När jag i projektet har granskat hur läsforskning i ljuset av genus presenterar resultat och slutsatser, samt undersökt svensklärares uppfattningar om läsning som koncept och deras diskurs kring praktiker och strategier för att skapa engagemang och delaktighet för både pojkar och flickor i läsundervisningssituationen, har avsikten varit att: i.) bidra med empiri som kan nyansera läsforskning med avseende på genus ur ett didaktiskt perspektiv, ii.) bidra till att lärare kritiskt tar till sig av vetenskap och transformerar den till den egna praktiken, iii.) bidra till att utveckla och förbättra läsundervisningen i förhållande till normkritisk pedagogik som syftar till ökad respekt för människors olikheter.

Följande övergripande forskningsfråga har formulerats:

  • Hur ser sambandet ut mellan läsforskning där genusskillnader uppmärksammas och lärares syn på den didaktiska läsundervisningen inom svenskämnet där engagemang och delaktighet försöker skapas för både pojkar och flickor?

Läsgrupp:
Diskutant: Angelica Simonsson, fil. dr, GU
Intern läsare: Jenny Malmqvist, lektor, JU
Doktorand HLK: Maria Helming Gustavsson

 

via Zoom
https://ju-se.zoom.us/j/7262330985

 

Ytterligare information kontakta asa.lundgren@ju.se



Arrangör: Högskolan för lärande och kommunikation
Senast uppdaterad: 2021-10-20 04:44